telefon do Infoserwisu  579 632 542

:: internet: pytania i odpowiedzi

Najczęściej zadawane pytania:

zwiń wszystkierozwiń wszystkie

Ile kosztuje przygotowanie witryny internetowej?

Nie ma prostej odpowiedzi, ponieważ opłata zależy od wielu czynników. Szacunkowy koszt można określić po wstępnej rozmowie, podczas której obie strony ustalą zakres prac. Nawet jeśli zleceniobiorca pozna życzenia zleceniodawcy, przeważnie w trakcie prac dochodzą dodatkowe elementy, a funkcjonalność ulega poszerzeniu.
Niektóre firmy oferują stawki ryczałtowe. By uniknąć niespodzianek, należy dokładnie sprawdzić co gwarantuje ryczałt (liczba stron serwisu, objętość tekstów, liczba elementów graficznych, itp.). Bezwzględnie należy podpisać umowę, która określa zakres czynności oraz warunki i termin wykonania witryny. Umowa powinna zawierać szacunkowe koszty realizacji zlecenia.
Należy wziąć pod uwagę fakt, że przygotowanie oraz późniejsza rozbudowa złożonych, wielostronicowych witryn jest kosztownym przedsięwzięciem. Dlatego przemyślany plan działania jest nieodzownym elementem każdego projektu. Rozsądne określenie bieżących i przyszłych potrzeb jest skutecznym sposobem rozłożenia kosztów w czasie. Pozwala też uniknąć pochopnych zmian w trakcie budowy serwisu, bo to oznacza stratę czasu i pieniędzy.

Jak długo trwa budowa strony internetowej?

Czas realizacji zależy od stopnia skomplikowania, liczby stron i elementów czy funkcji witryny. Prosta wizytówka powstanie w dzień lub dwa. Budowa serwisu z katalogiem produktów i sklepem internetowym może zająć nawet kilka miesięcy. Wykonanie serwisu spełniającego podstawowe wymagania jest zwykle wstępem do rozbudowy i bieżących aktualizacji. W przypadku firm handlowych czy produkcyjnych jest to po prostu nieustanna konieczność. Aby uniknąć nieporozumień, warto zadbać o uwzględnienie przyszłych wymagań już na etapie projektu wstępnego.

Jaki mam wpływ na wygląd i funkcjonalność witryny?

Najlepiej już na wstępie określić zakres samodzielności firmy realizującej zamówienie. Z pewnością należy domagać się możliwości zatwierdzania poszczególnych etapów. Trzeba też upewnić się, że wykonawca ma podstawową wiedzę o profilu działalności zleceniodawcy.
Większość klientów firm zajmujących się budową witryn internetowych nie ma wystarczającej wiedzy. Dla dobra realizowanego projektu lepiej zdać się na umiejętności i doświadczenie specjalistów. Ciągłe wtrącanie się na pewno odbije się na kreatywności i jakości wykonania. Nikt jednak nie powinien utrudniać nadzoru zleceniodawcy nad przebiegiem prac czy ignorować uwagi dotyczące wyglądu i funkcjonalności witryny. Z usług firm zbywających klientów należy po prostu rezygnować.

Jakie są koszty dodatkowe?

Wszelkie witryny internetowe wymagają korzystania z usług tzw. firm hostingowych. Usługi te są kosztem dodatkowym i nie mają nic wspólnego z projektowaniem i wykonaniem stron. W niektórych wypadkach można liczyć na rabaty płacąc za dwa lata z góry. Za komfort uwolnienia od samodzielnego zajmowania się rejestracją domeny (np. www.mojafirma.pl) i wykupienia miejsca na dedykowanym serwerze pobierana jest zwykle niewielka prowizja. Aby uniknąć niespodzianek, o wszystkie ewentualne opłaty towarzyszące należy pytać. Realizujący zlecenie z pewnością wyjaśni ich pochodzenie.
Także aktualizacja i utrzymanie witryny oznaczają dodatkowe koszty. Obsługę można zapewnić na dwa sposoby: zawierając stałą umowę ryczałtową lub doraźnie korzystając z fachowego wsparcia. Drugie rozwiązanie jest korzystniejsze, gdy interwencje są sporadyczne.

Czy mogę samodzielnie zmieniać zawartość (tzw. content) witryny?

Zmiana zawartości witryny jest dość skomplikowanym i delikatnym zadaniem. Z tego powodu większość firm zajmujących się obsługa serwisów internetowych bez entuzjazmu odnosi się do takich rozwiązań. O wiele częściej stosowane są specjalnie "panele" umożliwiające łatwe i bezpieczne uzupełnianie zawartości witryn w oknie przeglądarki internetowej. Jeśli takie rozwiązanie jest wymagane, powinno być uwzględnione już we wstępnej fazie realizacji projektu.

Co gwarantuje przygotowanie profesjonalnej witryny?

Witryna internetowa jest subtelną mieszanką talentów artystycznych i programistycznych. Wymaga też poprawnej nawigacji i płynnego połączenia poszczególnych elementów. Zlecenie wykonania projektu firmie, która potrafi tworzyć profesjonalne, sprawnie działające i estetyczne strony zaoszczędzi wiele czasu i rozczarowań wątpliwymi wynikami. Należy wystrzegać się grafików o nikłym pojęciu na temat budowy stron internetowych oraz "speców komputerowych" od wszystkiego. Powierzanie istotnych zleceń takim osobom jest najczęściej tylko kosztownym eksperymentem.

Czy możliwe jest stworzenie niebanalnej witryny prezentującej wizerunek firmy?

Wiele firm tworzących strony internetowe posługuje się szablonami, w których zmienia tylko logo firmy i dane adresowe. Jest to dobry sposób na szybkie zaistnienie w Sieci tanim kosztem. Należy jednak rozważyć co jest ważniejsze - sztampowa prezentacja czy możliwie najpełniejsze odzwierciedlenie wizerunku firmy w Internecie. Serwisy indywidualnie przygotowane są oczywiście o wiele droższe. Są jednak prestiżowym i przyciągającym uwagę internautów rozwiązaniem. Dzięki swojej unikatowości wysoko lokują się w rejestrach internetowych wyszukiwarek.

Czym się kierować wybierając dostawcę usług hostingowych?

Tak zwany hosting jest czymś innym niż projektowanie i wykonanie stron. Każda strona internetowa wymaga hostingu. W prostych słowach hosting jest usługą polegającą na przechowywaniu stron serwisu internetowego w komputerze zwanym serwerem. Serwer internetowy jest pracującą pod specjalistycznym nadzorem maszyną połączoną z Siecią stałym łączem o dużej wydajności. Aby witryna firmowa była dostępna dla wszystkich i o każdej porze, musi być umieszczona w takim miejscu. Usługa przechowywania i udostępniania stron internetowych nazywania jest z angielska hostingiem.
Niektórzy dostawcy usług hostingowych zajmują się też projektowaniem i wykonaniem witryn. Warto rozważyć taką opcję, gdyż zlecenie obu usług jednej firmie łączy się zwykle z uzyskaniem rabatu. Jednak w przypadku zmiany dostawcy przekazanie opieki nad witryną komuś innemu przeważnie bywa kłopotliwą koniecznością. Skorzystanie z usług niezależnych firm wydaje się lepszym rozwiązaniem, ponieważ eliminuje potencjalne konflikty interesów.

Kto jest właścicielem praw autorskich?

Każda witryna internetowa zawiera oryginalne elementy graficzne czy rozwiązania programistyczne chronione prawem autorskim. W interesie zleceniodawcy leży zadbanie, by po ukończeniu prac prawo do dysponowania wspomnianymi elementami zostało mu przekazane, bo nawet w przypadku rezygnacji z usług dotychczasowego wykonawcy uwalnia od konieczności opracowania od podstaw elementów objętych prawną ochroną. Sprawy związane z prawami autorskimi zawsze należy regulować na piśmie. W wątpliwych przypadkach warto zadbać też o oświadczenie wykonawcy, że przekazane elementy witryny są wolne od wad prawnych (w szczególności nie naruszają praw innych twórców).

Czy mogę zlecić równoczesne przygotowanie materiałów promujących witrynę?

Oczywiście. Większość firm projektujących witryny internetowe przyjmie także takie zlecenie. Firmy te współpracują przecież z profesjonalistami zajmującymi się reklamą. Publikację nawet najbardziej udanej witryny w Internecie można porównać z elegancką wizytówką przyciągającą wzrok, ale leżącą w szufladzie biurka. Nowopowstała witryna - zwłaszcza handlowa - wymaga wsparcia, by zaistnieć w świadomości potencjalnych klientów czy partnerów. Dobrym medium są w tym wypadku klasyczne materiały reklamowe - broszury, ulotki, wizytówki z adresem internetowym, biuletyny prasowe, itp.

Jak najlepiej rozwiązać rozbudowę witryn już istniejących?

Niektóre firmy rezerwują sobie wyłączność na rozbudowę wykonanych witryn. Jeśli zleceniodawca nie przewiduje wiązania się z jednym usługodawcą, musi zadbać by w umowie zostało to uregulowane. Jeśli zmiany i aktualizacje będą dokonywane okazjonalnie, uzależnienie od jednego usługodawcy nie ma sensu. Długoterminowe umowy są zaś optymalnym rozwiązaniem w przypadku złożonych, często aktualizowanych serwisów i jeśli w grę wchodzi administrowanie bazami danych (katalogi produktów, sklepy internetowe, lista klientów). Doraźne usługi coraz to innych firm ponad wszelką wątpliwość doprowadzą do chaosu a nawet utraty danych.

Czy muszę znać się na komputerach?

Nie. Nie trzeba specjalnej wiedzy o komputerach czy programowaniu, by cieszyć się witryną internetową własnej firmy. Podstawowe rozeznanie w zupełności wystarczy. Każdy profesjonalista bez trudu przedstawi zalety i możliwości serwisu internetowego.

Czy muszę mieć stały dostęp do internetu?

Monitorowanie witryny internetowej jest nieodzowne. Bez tego trudno wyobrazić sobie bieżące jej utrzymanie czy aktualizację. Większość witryn umożliwia kierowanie korespondencji elektronicznej do właściciela. Brak odpowiedzi w krótkim czasie podważa wiarygodność firmy. Jeśli z jakichkolwiek przyczyn samodzielne doglądanie jest niemożliwe, należy zadbać o godnego zaufania zastępcę. Usługę można zlecić albo firmie zajmującej się bieżącą obsługą witryny, albo wyspecjalizowanej agencji PR.

Czy w witrynie firmowej można publikować dowolne treści?

Jednym z błogosławieństw Internetu jest możliwość swobodnego wyrażania opinii i publikowania wszelkich treści. Internet, czyli globalna sieć komputerowa jest samoregulującym się medium, na które z nielicznymi wyjątkami nie mają wpływu rządy czy organizacje. Wolność w Internecie nie oznacza, że bez przeszkód formalnych czy łamania prawa można rozpowszechniać absolutnie wszystko. Większość usługodawców odmówi wykonania i udostępniania witryn rasistowskich, pornograficznych czy naruszających prawo autorskie.
Choć nikt i nic nie zabrania publikowania materiałów z błędami językowymi, ich obecność zdecydowanie Ľle świadczy o właścicielu. W dobrym tonie jest zadbanie o poprawność i szyk także w tej materii.